Energiebedrijven gaan strijd aan in voetbalstadion

ROTTERDAM – Een derde van eredivisieclubs maakt reclame voor stroom op hun shirt. Leveranciers van energie betreden de voetbalarena. Qurrent is al het zesde energiebe- drijf op een eredivisieshirt.

De Nederlandse eredivisie is een ideaal strijdtoneel voor de energiesector, zeggen experts. Energiedirect.nl bij PSV, Pure Energie en FC Twente, Essent met FC Groningen, EnergieFlex op de shirts van NEC en SC Heerenveen met GroenLeven. Afgelopen jaren meldden steeds meer ondernemingen uit de energiesector zich als sponsor van een voetbalclub.

Qurrent is de laatste in de rij, de leverancier van duurzame energie volgt de huidige hoofdsponsor Opel op en prijkt vanaf de zomer vier seizoenen lang op het shirt van Feyenoord. Naar verluidt betaalt Qurrent een slordige 4,5 miljoen euro in het jaar.
De sponsordeal zorgde meteen voor commotie en niet eens omdat Qurrent zijn hoofdkantoor in A’dam heeft staan. ,,Waarom geeft een bedrijf dat als doel heeft groene energie te verkopen miljoenen uit aan een voetbalclub?’ vragen klanten zich af. ,,Het enige groene aan Feyenoord is de grasmat’, klinkt het cynisch.

Geliberaliseerd
Toch is de stap van Qurrent niet onlogisch, menen kenners. De energiemarkt is enorm in beweging. De tijd dat huishoudens konden kiezen uit de leverancier in hun stad of provincie is voorbij. Ruim een decennium nadat de energiesector in 2005 werd geliberaliseerd dingen 50 leveranciers naar de gunsten van de klant. De helft van de Nederlanders is al van leverancier geswitcht. ,,Het is een grote vechtmarkt’, zegt merkendeskundige Bas Kist. ,,Om er tussenuit te springen heb je gewoon naamsbekendheid nodig.’
Dat geldt des te meer doordat energieleveranciers zich nauwelijks kunnen onderscheiden. ,,De kwaliteit van stroom en gas is overal hetzelfde, de service ook. Niemand zal zeggen: wat heeft de Nuon mij vandaag voor slecht gas geleverd’, legt Kist uit. Enige punt van onderscheid is dat tussen groene en grijze, niet-milieuvriendelijke stroom.

Er speelt meer mee. Tot vijf jaar geleden maakten energiebedrijven veelvuldig gebruik van huis-aan-huisverkoop en telefonische marketing, vertelt Hans de Kok van online prijsvergelijker Pricewise. ,,Die kanalen zijn opgedroogd. Miljoenen Nederlanders staan in het ‘Bel me niet register’, terwijl verkoop aan de deur een slecht imago heeft.’

Het feit dat energiebedrijven vroeger provinciegebonden waren, biedt verder mogelijkheden, meent De Kok. ,,Door een regionale club als Twente of Groningen te kiezen kan een leverancier in een provincie waar hij nu weinig klanten heeft in korte tijd groeien. Omgekeerd kun je juist een club sponsoren omdat je aan veel huishoudens stroom en gas levert.’

Volgens Frank van den Wall Bake, al decennia dé expert op het gebied van sportsponsoring in Nederland, blijft de eredivisie voor bedrijven een geweldig uithangbord. ,,Via het clubshirt beland je wekelijks in de huiskamer van miljoenen mensen die Studio Sport kijken. En kom je meteen in kranten, op websites en social media. Een snellere manier om naamsbekendheid op te bouwen is haast niet mogelijk.’

De sponsorgoeroe begrijpt Qurrent goed. ,,Een instituut als Feyenoord komt maar eenmaal vrij. Op die trein moet je stappen.’

Van den Wall Bake wijst erop dat Feyenoord een van de grootste supportersschare van het land bezit. ,,Ze beschikken over een database van 700.000 fans, dat zijn 400.000 huishoudens, waar Qurrent toegang tot krijgt.’

Dan is er de miljard euro kostende ontwikkeling van Feyenoord City, met een nieuwe Kuip als middelpunt. ,,Als dat megaproject doorgaat, en die kans is er, dan zit Qurrent op de eerste rang.’ Dat neemt niet weg dat de nieuwe Feyenoord-geldschieter wel moet opletten. ,,Groene stroom heeft met geloofwaardigheid te maken, je moet een goed verhaal hebben wat je ermee beoogt.’

Die motivering is mede vereist omdat de tijden zijn veranderd, ook qua marketing. Simpel een smak geld op tafel leggen, volstaat niet langer. ,,Een onderneming dient een goed verhaal te hebben wat ze voor de maatschappij en voor de sport wil doen’, zegt Van den Wall Bake. Hij wijst op bedrijven als ING en Rabobank. ,,Zij kiezen voor de onderkant van de piramide. Rabobank heeft geen naamsbekendheid nodig en sponsort nu lokale verenigingen.’

Les
Qurrent lijkt die les ter harte te nemen. ,,Feyenoord is een geweldige club met een geweldige achterban. We zijn ervan overtuigd dat het ons samen met Feyenoord gaat lukken Nederland te vergroenen’, zegt Richard Klatten, mede-directeur van Qurrent.

Volgens de leverancier valt het met de opzeggingen reuze mee en hebben slechts 20 van de circa 120.000 klanten uit onvrede met het sponsorschap gemeld hun contract te beëindigen. Ter vergelijking: toen Ziggo 2014 bekend maakte Ajax te gaan sponsoren en de commotie minstens zo groot was, zegden slechts 39 klanten in de daaropvolgende maand op.

Bron: Algemeen Dagblad

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie